''

Leren laten renderen

Hoe leer je volwassenen iets aan wanneer ze druk druk druk bezig zijn? Naast klassieke opleidingen zijn er nog tal van opties zijn om op een ongeforceerde manier bij te leren op het werk die niet persé extra tijd vraagt. Zin om deze samen te herkennen en maximaliseren, zodat al je leerinitiatieven écht renderen? Let’s get into it!

Maak je keuze uit deze 3 formules:

Knallende Keynotes

Knallende Keynotes

Toolbox workshops

Toolbox workshops

De compagnon formule

De compagnon formule

Keynote “Leugens over leren”

Van jongs af aan zijn we erg goed geworden in geforceerd leren: blokken, blokken, blokken! Stamp die leerstof er maar in…om het een week later alweer te vergeten. Maar tegenwoordig weten we wel beter! We maken onze opleidingen interactief én voegen zelfs simulaties, brainlearning én gamification toe. Maar wist je dat er onder alle ‘praktische’ oefeningen en dure investeringen nog steeds heel wat geforceerd leren schuilgaat?

Let’s get back to the basics.
Tijdens deze keynote doorprik ik leermythes waar je zelf al ongetwijfeld mee te maken kreeg. Als slachtoffer of als dader…

🇬🇧 You don’t speak Dutch? We got your back!
In this podcast, generated by AI, the hosts unveil what you can expect from this keynote (7 min).

Keynote: “Waarom je niet kan leren met een tijger in je nek” 

Bijleren op het werk? Dat is toch een tikkeltje spanning en sensatie!
Want geef toe… echt veilig voelen we ons meestal niet.

  • “Zijn er nog vragen?” Nee hoor…
  • “Wie wil deze moeilijke case bespreken?” Goh, ik niet…
  • “En het antwoord is… A.” Echt? Ik dacht B, maar nu zeg ik al niks meer…

We willen zeker geen slechte indruk maken, waardoor we vaak leren met de handrem op.
Hoe die rem wat losser krijgen om méér en efficienter te leren?
Door in te zetten op psychologische veiligheid! Maar wat is dat nu eigenlijk concreet? En wat is het zeker niet? Hoe begin ik er als leider of als medewerker aan? Dat kom je te weten in deze keynote!

🇬🇧 You don’t speak Dutch? We got your back!
In this podcast, generated by AI, the hosts unveil what you can expect from this keynote (11min).

 

  • Hoe lang duren je keynotes?
    Jij kiest!De keynotes Waarom je niet kan leren met een tijger in je nek en Leugens over leren duren 20 minuten of 45 minuten.Verwacht je bij de 20 minuten versie aan een inspirerende TED Talk. In de 45 minuten versie ga ik breder in op het onderwerp en is er tijd voor extra interactie met de toeschouwers.
  • Voor wie zijn ze geschikt?
    Ze zijn gemaakt voor een breed publiek. Zowel HR professionals, experten, leiders, teams als medewerkers gaan hier AHA-momenten in beleven!
  • In welke taal worden keynotes gegeven?
    De keynotes worden in het Nederlands of Engels gegeven.
  • Kan een keynote een startschot zijn van een breder traject?
    Zeker! Met een keynote geven we het startschot en jouw mensen goesting om met leren aan de slag te gaan. Jouw leercultuur krijgt hierdoor een boost.

 

Benieuwd naar meer? Ask away!

Wat is dit?

Praktische workshops op maat waarin we ‘de fundamenten’ goed zetten, zodat iedereen in jouw organisatie op een natuurlijke en niet-geforceerde manier kan bijleren. Weg met saaie PowerPoints, hallo praktische toolbox vol tips en tricks waarmee je direct vooruit kan!

Voor wie is dit?

Deze sessies kunnen gegeven worden aan (HR) leerexperten, professionals die af en toe voor een groep staan, én ook voor leidinggevenden die een topteam willen creëren!

Workshop thema’s?

Hierin is er veel mogelijk, maar er zijn wél 2 thema’s die heel vaak aan de basis liggen van leerissues op de werkvloer. Als je deze onder de knie krijgt, ben je al snel op weg naar een stevige leercultuur!

1. PSYCHOLOGISCHE VEILIGHEID

 Zonder psychologische veiligheid durven mensen geen fouten maken, vragen stellen of creatieve ideeën opperen. Ze leren dan met de handrem op. Hoe deze lossen?

Afhankelijk van de noden van de groep, ga ik tijdens deze sessie dieper in op vragen zoals…

Wat is dat nu eigenlijk ‘psychologische veiligheid’? Hoe kan je de psychologische veiligheid van een groep of team goed inschatten én verhogen? Je communicatiestijl ernaar aanpassen? Ervoor zorgen dat mensen wél ‘domme’ vragen durven stellen tijdens meetings? Wat zijn concrete werkvormen die meer/minder psychologisch veilig zijn? Etc.

2. FACILITEREN

Het woord faciliteren betekent ‘gemakkelijker maken’. Gebrekkige facilitatieskills kunnen ervoor zorgen dat mensen dichtklappen of afhaken. Hierdoor komt bijleren plots op de achtergrond te staan… Hoe breng je hun leerfocus weer naar de voorgrond? En neen, faciliteren is niet alleen iets voor opleiders, integendeel!
Afhankelijk van de noden van de groep, ga ik tijdens deze sessie dieper in op vragen zoals…

Hoe motiveer je mensen zodat ze zin hebben om continu bij te leren? Welke info is écht relevant voor hen, en wat is eerder bijzaak? Hoe benut je ‘toevallige’ leermomentjes tijdens het werk? Op welke manier zorg je ervoor dat je zelf comfortabel voor een groep staat om dingen aan te kaarten? Dat je luistert naar iedereen… niet énkel de tafelspringers? Hoe bouw je reflectiemomenten in, op een ongedwongen manier? Hoe manage je weerstand en emoties in een groep? Etc

Het leven als HR-professional kan al eens eenzaam zijn. De business heeft pakken verwachtingen en het is niet altijd evident om te zien hoe je deze kan inlossen. Soms heb je even nood aan een frisse blik, een buddy die samen met jou naar de development-uitdagingen kijkt waar jouw organisatie voor staat (of middenin zit ;-). Of is je L&D collega tijdelijk afwezig wegens zwangerschapsverlof, een wereldreis of medische redenen?
In deze formule schakel je me in als vertrouwde compagnon de route wanneer je het nodig hebt. Jij kiest de skillset die ik voor jou uit de kast haal, het thema én de timing.

Zet me flexibel in als…

  • Creator van leertrajecten (zowel ontwerp and inhoud)
  • Learning Business Partner
  • Leeradviseur én klankbord
  • Mentor/Coach voor junior of medior leerexperten
  • Facilitator
  • Opleider

Voor thema’s op maat van jouw organisatie, zoals…

  • Hoe kunnen we van leren een gedeelde verantwoordelijkheid maken tussen HR, management, trainers én deelnemers?
  • Hoe kunnen we proactief een plan opstellen zodat het geleerde wordt omgezet in concrete change op de werkvloer?
  • Hoe werk in een onderbouwd leertraject uit in plaats van een ‘one shot’ opleiding om tot zichtbare resultaten te komen?
  • Ik wil graag een brainstorm organiseren maar ik heb schrik dat het helemaal de mist in zal gaan. Hoe discussies vermijden? Ervoor zorgen dat het voor iedereen nuttig is?
  • Help, ons team leren en opleiden heeft een ervaren dépanneur nodig om iemand tijdelijk te vervangen.

Bekijk meer

Op een manier die past bij wat je nodig hebt…

Van quick check-in calls wanneer je even bent vastgelopen tot een intensieve samenwerking van enkele maanden. Bij jouw op kantoor, online of in mijn creatieve co-working office in Gent? We passen de vorm en de manier van samenwerken aan naar jouw vragen en nood!

Pssst… Benieuwd welke ‘officiële’ expertise ik allemaal op zak heb?

‘T is niet om te stoefen maar als leerexpert leer ik ook graag bij. ;-) Hierbij een overzichtje van de belangrijkste certificaten die ik trots op m’n naam mag spelden. Klik snel door en kom te weten op welke manier ik deze dagelijks inzet bij m’n klanten!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hungry for more?

Honger is niet plezant. Tijd om daar iets aan te doen. Schrijf in op de nieuwsbrief en voed je brein met smaakvolle updates.