''

Over Sofie

Waarom ik startte met So We Grow?

Niet omdat alles rozengeur en maneschijn was…

Ik zou je hier een mooi inspiratieverhaaltje kunnen opspelden, maar laten we eerlijk blijven: ik richtte So We Grow op omdat ik het niet meer kon aanzien dat…

  • Medewerkers hun broek verslijten in (verplichte) opleidingen. Tot op vandaag worden er nog steeds sessies georganiseerd die niet aangepast zijn aan het niveau of de businessrealiteit van de groep. Vaak worden we lamgeslagen met honderden Powerpointslides terwijl het échte werk blijft liggen. OMG, the torture!
  • HR behandeld wordt als ‘kostenpost’, terwijl hun initiatieven er nét voor zorgen dat talentvolle mensen behouden én aangetrokken worden. ‘Ontwikkelmogelijkheden’ staat in de top 3 van motivatoren waarom medewerkers voor je bedrijf willen (blijven) werken. (Gallup 2021) Een stevige leercultuur opbouwen is dus helemaal geen ‘nice to have’ meer. 
  • Er ondoordachte leerinitiatieven georganiseerd worden die een pak tijd én geld vragen, zonder veel resultaten. ‘One shot’ sessies waarbij ze hopen dat deelnemers de dag nadien wonder boven wonder alles feilloos toepassen, opleidingen met dubieuze modellen en domme evaluatieformulieren die peilen naar de kwaliteit van de koffie. Oh boy…

Ik kon hier niet langer in meedraaien! Als fiere professional wilde ik leren opnieuw centraal stellen. Lees: minder broeken slijten én vollen bak voor plezier én performantie gaan!

Ok, goed idee, maar hoe vertaal je dit dan naar de praktijk? 

Ik stelde mijn FiloSofie op scherp. ;-)

Dit zijn de principes waar ik me stevig aan vasthoud bij élk leertraject:

  • Leren doe je niet énkel in een ‘klasje’. ‘t Is nét een tikkeltje complexer dan dat. Je kan het niet losmaken van de context waarin je mensen dagelijks werken én leven. Ze doen inzichten op door te lezen, observeren, feedback vragen en krijgen, een goeie discussie, reflectie, uitproberen én veilig fouten maken.
  • Leren doe je op een evidence-informed manier: door wetenschappelijke principes om te zetten naar de praktijk. Helaas merk je nog al te vaak dat in opleidingen blabla-modellen gepresenteerd worden als ‘wetenschap’ terwijl ze nergens op gebaseerd zijn of al lang achterhaald. Brrrr….No more!
  • Leren doe je uit goesting! We gaan voor een portie fun, fun, fun én een likje creativiteit. Niet alleen omdat het kei-plezant is, maar ook omdat leren efficiënt én prettig is als we rekening houden met de werking van ons brein. We stellen ons meer open om bij te leren als we ontspannen zijn, waardoor onze natuurlijke nieuwsgierigheid volop aangewakkerd wordt.

Principes allemaal goed en wel, maar hoe zit het met… dat logo?

Geïnspireerd op m’n dochter Nelle!

Jaren geleden vond ze het geweldig om mijn (veel te grote) schoenen aan te trekken en ermee rond te strompelen in huis. Kijk mama, hoe groot ik ben! Net als de meeste kleuters, wilde ze het liefste van al zo snel mogelijk groeien én op haar eigen benen staan. We besloten dit moment vast te leggen en koos het als beeld voor m’n logo. Het paste namelijk perfect bij m’n filosofie: stop nooit met leren en groeien! Oh ja, vandaag is Nelle trouwens een flinke tienerdochter met een grotere schoenmaat dan de mijne! ;-)

Zeg…wat staat er daar nog onder dat logo?

Da’s m’n baseline: feed your inner learnatic! (Met de klemtoon op ‘learn’.)

Een ‘learnatic’ is iemand die niet alleen informatie absorbeert, maar deze kennis ook actief gebruikt in de praktijk. Deze mensen zijn enorm waardevol voor je bedrijf omdat ze sneller innoveren, efficiënt te werk gaan én wendbaarder zijn in tijden van verandering. Hoe verkrijg én versterk je deze learnatic mindset in jouw organisatie? Daar zet ik me dagelijks voor in!

Nog een paar laatste ‘lightning round’ vraagjes om het af te leren!

Hoe beschrijven klanten je?

Klanten beschrijven me als een creatieve duizendpoot.

Hoe vul jij vooral je dagen?

Ik draag verschillende petjes: die van opleider, leerarchitect, strategisch adviseur, coach, redacteur (HR Magazine Belgie + TVOO-magazine Nederland) en delegatieleider op internationale conferenties. Zo slaag ik er in om ideeën, projecten en mensen uit verschillende netwerken samen te brengen. 

Ben je een specialist of een generalist? 

Na 20 jaar ervaring in HR-land is dit een moeilijke vraag geworden! Ik ben van nature uit een generalist, maar ik heb me wél in de diepte van ‘leren’ ingewerkt. Op dat vlak zou ik me een specialist noemen.

Hoe help jij organisaties met het uitbouwen van een leercultuur?

Neem eens een kijkje naar m’n aanbod. ;-)

Toch nog even snel in een notendop:

  • Ik help enerzijds teams én individuen om hun expertise en vaardigheden op te krikken.
  • Anderzijds help ik HR om de juiste beslissingen te nemen in hun leerinitiatieven én kritischer te kijken naar leertrends en modellen.

Waarom zet je zo hard in op het ontwikkelen van een leercultuur?

Omdat onderzoek uitwijst dat werknemers gelukkiger, loyaler en meer geëngageerd zijn in een omgeving die leerkansen aanbiedt en zwaar inzet op persoonlijke ontwikkeling. Op het einde van de rit leidt deze duurzame aanpak tot meer innovatie. Et voila: iedereen content!

Hungry for more?

Honger is niet plezant. Tijd om daar iets aan te doen. Schrijf in op de nieuwsbrief en voed je brein met smaakvolle updates.