''
Ga terug naar overzicht

Storytelling voor leiders

Geschiedenis bouwt voort op verhalen.  Akkoord? Denk eens hoe rotstekeningen, papyrusrollen, fotografie en film de mensheid steeds iets duidelijk maakten.  De kunst van verhalen vertellen, ofte storytelling, komt eindelijk in het vizier van HR.   Hoe kunnen leiders verhalen inzetten om een voetafdruk nalaten?

​“Storytelling voor leiders”. Onder deze noemer kondigde Peter Perceval een workshop aan op de tweejaarlijkse VOV beurs. De laatste tijd kruisen termen als storytelling, visual hervesting, sketchnotes dagelijks mijn professionele radar.  Feit dat Perceval zijn sessie aankondigde  als  ‘voor leiders’ triggerde mijn curiositeit. Is dit ‘anders’ dan anders ? Welke vertaalslag kan ik verwachten?

Lesley Arens vroeg me er een stuk over te schrijven en aan zo’n sympathieke madam kan ik geen nee zeggen.  Ik warmde dus een zitje in de zaal.   Oh ja, voor de visueel-lerenden onder ons: onderaan de beknopte versie aan de hand van een infographic die ik maakte.

SSS Syndroom

“Echte leiders bezitten de kracht andere mensen aan te zetten hen te volgen”. Makkelijk gezegd, maar hoe doen ze dat dan? Volgens Perceval door te begeesteren aan de hand van verhalen.
​Maar laat u niets aanpraten: storytelling is géén wonderpil.  Door de juiste aanpak zullen toehoorders emotioneel betrokken geraken en de bal gaat aan het rollen.

De link naar jouw en mijn dagelijkse bedrijfscontext?
Een goeie storyline is het serum tegen het SSS-syndroom. Heu…SSS-wat? Slide Saturation Syndroom. Ik denk niet dat ik daar een tekeningetje bij moet maken. 

De wetten van Perceval

Peter Perceval

Hoe waak je er over dat jouw verhaal blijft plakken?
It’s not about you, it’s about them!
Storytelling gaat niet over jou! Een goed verhaal gaat wél over jouw publiek, wat hén bezig houdt, hun wereld, hun gedachten twijfels enz. Vermijd dus beter heroïsche scenario’s met de nodige bling bling. Focus op het ‘waarom’, want deze vraag vormt de rode draad van je verhaal.

Storytelling voor leiders

Hou de spanning tot het op het einde…
…en neem je publiek mee tot de finish.
Jouw voordeel als spreker is dat je publiek niet ‘uitgesteld kan kijken’ of het lezen van een boek te starten met het laatste hoofdstuk :)

Sketchnotes: visualiseren van verhalen

Do’s and don’t
Schep niet teveel op. Maak geen beloften die je niet kan inlossen.
Hou je publiek in de ban door ze niet álle informatie te geven. 
Focus vooral op jouw verhaal (waarom zie jij de dingen zo?). Roep aan het einde op tot actie door een leuke opdracht mee te geven. Je wil uiteindelijk toch anderen aanzetten om die ene handeling te stellen?
Basis van een goed verhaal
De combinatie van iets oud en nieuw, een probleem en een oplossing overgoten door een sausje emotionele lading. Je verhaal moet kort samen te vatten zijn om zodat anderen het verder kunnen vertellen. Het bevat tenslotte een duidelijk begin, midden en einde.

Vertaalslag naar leiderschap?

So far so good. Maar hoe kan ik erover waken mijn ideeën blijft plakken? GSMs,  tablet, emails, sociale media zijn vaak onze grootste concurrent aan op de vergadertafel. Perceval geeft enkele mogelijkheden die je als leider zou kunnen gebruiken om je verhaal aan op te hangen. President Obama is trouwens ook fan.​

  • De OORSPRONG: hoe begon het? Van waar zijn we vertrokken?  
  • Hoe verliep de GROEI? Hoe komen we van nul naar het punt waar we vandaag zijn. Moeilijke momenten en falen durven toegeven werkt sterk!
  • Het KEERPUNT: hoe hebben we dan het probleem overwonnen?

Storytelling kan ook binnen leiderschap ingezet worden bij thema’s als

  • De FUSIE: hoe kunnen we samenwerken ondanks de verschillen?
  • Onze MISSIE: hoe ziet die er concreet uit en waarom is dat zo?
  • De CRISIS: hoe zijn we uit de put geklommen?

Terwijl ik dit blogbericht schrijf, loopt mijn hersenpan aardig warm.  Eerlijk; deze bouwstenen van storytelling ‘voor leiders’ gaven me geen ‘aha erlebnis’. Ze liggen perfect in lijn met de gekende elementen die een verhaal sterk maken.  Maar goed ook; leiders zijn ook mensen.
Waarom zetten we het dan zo weinig in? Zouden meetings er niet pakken interessanter uitzien als we onze boodschap een ziel geven door een achterliggend verhaal en zinvolle voorstelling? 

Ik ben er van overtuigd dat binnen leiderschap,  leersituaties of bij een adviserende (HR) rol hier nog heel wat mogelijkheden liggen die we niet gebruiken.  In een van de volgende blogberichten deel ik graag met jou op welke manier ik hiermee aan de slag ben gegaan.  Een oprechte  dankjewel voor de inspirerende ideeën en toffe aanpak van Peter Perceval. 

Wat is jouw ervaring over dit thema? Of heb jij vragen of opmerkingen? Ik ben nieuwsgierig ze te lezen! 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hungry for more?

Honger is niet plezant. Tijd om daar iets aan te doen. Schrijf in op de nieuwsbrief en voed je brein met smaakvolle updates.