''
Ga terug naar overzicht

Leren in de Flow-Of-Work met Alexa en Google Home

Dit artikel werd geschreven in opdracht van HRmagazine.be
Foto en tekst: Sofie Willox

Stemassistenten lijken nog exotisch, maar in de USA zijn ze ondertusen ingeburgerd.
Alexa en Google Home kunnen de HR-praktijk goed door elkaar gaan schudden.

In de VS, waar Alexa en Google Home ondertussen een stoel aan de ontbijttafel hebben gekregen, stellen professionals vast dat de technologie behoorlijk disruptief werkt. Zo gaf Almira Roldam, technisch product manager bij Amazon, aan dat de mogelijkheden legio zijn. Hoewel dat geweldig klinkt, worden die mogelijkheden bij HR-diensten onvoldoende benut, omdat ze niet altijd weten hoe de technologie te integreren in hun activiteiten.

Sidekicks
Volgens Roldan kunnen Learning & Development professionals hiermee op leernoden inspelen. Succesvolle bedrijven creëren via Alexa ‘sidekicks’, met een ‘tone of voice’ aangepast aan de bedrijfscultuur.

Meer nog, ze voeden Alexa met bedrijfseigen informatie waardoor typische vragen die medewerkers stellen worden beantwoord. In welke situaties komen stemassistenten best tot hun recht? In procesgerelateerde vragen type “hoe vul ik een kostenformulier in?’ Vragen over sociale wetgeving en on-the-job vragen zijn ook denkbaar.

Tot slot heeft ze niet allen bij leren on the job meerwaarden, ook bij post-trainingvragen. Denk aan de vorm als naslagmateriaal waar deelnemers iets opnieuw in kunnen opzoeken.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hungry for more?

Honger is niet plezant. Tijd om daar iets aan te doen. Schrijf in op de nieuwsbrief en voed je brein met smaakvolle updates.