''
Ga terug naar overzicht

Leerprofessionals meten nog niet de juiste zaken

Dit artikel werd geschreven in opdracht van HRmagazine.be 
Foto: Jo Cobbaut van HR Magazine. Tekst: Sofie Willox

Leerprofessionals blijven worstelen met manier om hun toegevoegde waarde en de financiële return on investment aan te tonen. 

Tijdens een panelgesprek, op ATD ICE 2019, met gevestigde waarden, Patty Phillips, Michael Gawkins, Cristina Hall en Paul Leone, kwam een onderzoek ter sprake van het ROI-Institute. Blijkbaar meet HR niet altijd waar de organisatie van wakker ligt. HR is ijverig in het meten van aanwezigheden, kosten, tevredenheid en wat deelnemers leren met een test. De kosten zijn dus helder, maar de opbrengsten vaag. De cijfers zijn van 2010, maar de trend blijft dezelfde, volgens het panel op de ATD.

De ROI

Het management van zijn kant is meer geïnteresseerd in welke mate het geleerde ook wordt toegepast, wat de impact is van het geleerde en de ROI (financiële opbrengst die de gedragswijziging met zich meebrengt – de kost verbonden aan de leerinterventie).   Er zijn verschillende modellen voorhanden om leerinterventies beter te meten dan de klassieke tevredenheidsenquête. Dit is alvast altijd belangrijk:

  • vraag de business welke indicatoren zij belangrijk vinden;
  • kies gericht wanneer je diepgaand wil meten;
  • denk na over zinnige indicatoren;
  • raadpleeg cijfers die organisaties als ATD, en het ROI Institute publiceren over het meetgedrag in organisaties.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hungry for more?

Honger is niet plezant. Tijd om daar iets aan te doen. Schrijf in op de nieuwsbrief en voed je brein met smaakvolle updates.