Betrokkenheid en reflectie verhogen met JOLTs
JOLTS: activerende activiteiten voor inzichten en reflectie
JOLTS zijn korte, efficiënte, stimulerende en gerichte activiteiten. Ze duren meestal slechts 1 minuut. Hun doel is niet om een vaardigheid aan te leren, maar wel om een principe of concept te introduceren, te versterken of samen te vatten. Een voorbeeld om het concreter te maken:
- Vraag de deelnemers om hun armen te strekken en vraag hen om in hun handen te klappen nadat je “1,2,3” hebt geteld, gevolgd door de instructie “klap”
- Tel luidop ‘1,2,3’ (zonder het woord ‘klappen’ te zeggen) en klap in je handen
- Deelnemers klappen waarschijnlijk in hun hand nadat je “1,2,3” hebt geteld en in uw handen geklapt hebt… Maar onthoud: je hebt de instructie ‘klappen’ niet gegeven!
>>> Leerpunt van deze JOLT : mensen volgen het gedrag en de instructies van hun leiders. Dus ook als de leider zich niet op de juiste manier gedraagt. Wees je hier als leider bewust van en ‘walk your own talk’.
Maak je leeractiviteiten interactief en dynamisch zonder in te boeten aan focus en link met je leerobjectieven. JOLTs passen absoluut in deze filosofie. Thiagi Sivasailam is de bedenker en meester van JOLT activiteiten.
Wil je deze JOLT trouwens op Youtube bekijken? Kijk hier dan eens: https://youtu.be/aPBvhr3dxTc