''
Ga terug naar overzicht

Het geheim van een TED talk in je training toepassen?

Een zware maaltijd verteert traag. Dat is ook zo bij ons brein

Gisteren liep ik voorbij een opleidingslokaal waarvan de deur open stond tijden een training. Ik kon het niet nalaten even naar binnen te kijken. Ik zag een gedreven trainer die goed bedoeld zoveel mogelijk kennis wilde doorgeven. Maar ik zag ook deelnemers die mentaal afgehaakt waren. Sommigen staarden naar buiten anderen zaten op facebook. Pijnlijk herkenbaar?

Het goede nieuws is dat je hier iets aan kan doen. Onderzoek verklapt ons dat de ideale verhouding tussen aandacht focus en verwerkingstijd 90/20/10 is. Hoe pak je dit concreet aan?
​Ondanks de goede intenties is de impact van opleidingen klein als je deelnemers mentaal afhaken. Want net zoals bij etentjes waar een te zware maaltijd moeilijk verteert, kunnen propvolle trainingen leiden tot overkill waardoor je brein stopt met informatie binnen te pakken. Naast frustratie, verloren tijd en energie van de deelnemers wordt het imago van de trainer en HR hier niet beter van. Hoe kan het dan wel? Dosering!

90/20/10 model

De sleutel voor het aandachtsprobleem ligt voor een stuk in hoe ons brein werkt. Wetenschappelijk onderzoek toont aan hoelang we onze aandacht maximaal kunnen aanhouden. We vatten het samen in het 90/20/10 model (niet te verwarren met het 70/20/10 model van Charles Jennings).

90′ aandacht

Zo werd vastgesteld dat mensen maximaal 90 minuten volledige aandacht kunnen geven. Daarna snakt ons brein naar een pauze. Als onze hersenen die niet krijgen, haken we mentaal af. We gaan dagdromen of ons met andere zaken bezig houden. Is het jou al opgevallen dat de meeste online trainingen uit korte sessies bestaan en in zijn geheel nooit over 90 minuten gaan? Kijk eens op referenties zoals The Mindgym of Lynda.com

20′ focus

Daarnaast hebben onze hersenen tijd nodig om informatie te verwerken. Jij en ik kunnen tot 20 minuten aandachtig luisteren én tegelijk nieuwe informatie opslaan. Het is trouwens niet voor niets dat TED Talks, speeches die beklijvend en inspirerend werken, bewust beperkt worden tot 18 minuten!

10′ verwerken

Tot slot hebben we daarna 10 minuten nodig om de informatie te verwerken, willen we ze in ons geheugen metselen.

Hoe vertaal ik de 90/20/10 regel naar mijn leerinterventies?

​Start met je tijdsblokken te beperken tot 90 minuten en waak er over dat je telkens maximaal 20 minuten nieuwe inhoud geeft. Voorzie tenslotte steeds 10 minuten om de nieuwe zaken te verwerken. Deze gedoseerde aanpak stelt cursisten in staat betrokken te blijven en grote blokken nieuwe informatie te verwerken en verankeren. Er zijn heel wat leuke manieren om dit in de praktijk om te zetten via (gratis) tools en technieken. Het resultaat? Minder facebook en gestaar, meer aandacht voor jouw boodschap!
​Welke technieken zet jij in om het publiek betrokken te houden? Deel jouw ervaringen en laat ons elkaar inspireren!


​Wil je graag dieper ingaan op dit onderwerp? Geef me dan een seintje. Tijdens een van de volgende blog gaan we in op de tricks om jouw boodschap te doen ‘plakken’ bij je deelnemers. Blijf dus volgen :)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hungry for more?

Honger is niet plezant. Tijd om daar iets aan te doen. Schrijf in op de nieuwsbrief en voed je brein met smaakvolle updates.