''

Schrijf je nu in voor de blended workshop ‘psychologische veiligheid, het zit ‘m in de details‘. Max 5 deelnemers, wees dus snel.

Ga terug naar overzicht

Beelden Boosten je Boodschap!

Bullets kill people at the office

“Bullets kill people”….  Godzijdank niet letterlijk. Neen, ik heb het hier over powerpoint presentaties volgestouwd met lange teksten en véél, véééél ‘bullets’ – bolletjes, streepjes, v’tjes. Ik heb het over word en ppf pagina’s waar letters oneervol behandeld worden: als sardientjes in een blik op elkaar gepakt, schreeuwend om meer ruimte en afwisseling. An zich heb ik niets tegen Powerpoint, Word en PDF-bestanden. Ik heb wél een probleem met een overkill aan tekst en bolletjes als de boodschap korter en krachtiger kan.  Dan haak ik af en betrap ik me erop dat mijn tablet of telefoon de aandacht overneemt.  Herkenbaar?

In de plaats daarvan werken beelden wél! Meer nog, de juiste beelden boosten je boodschap !

Trekt de aandacht naar de inhoud van je boodschap met beelden!

In mijn vorige blogbericht schreef ik een stukje over storytelling.  Een verhaal visueel voorstellen, werkt enorm krachtig.  Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een huwelijk tussen sterke beelden én een goed verhaal creëert betrokken toeschouwers. Ik ben geen uber-communicatiespecialist. Over het aspect storytelling ga ik niet dieper in. Ik wil je wél meenemen in mijn ervaring over het visueel voorstellen van informatie. Ik deed best wat inspiratie op de laatste maanden en  vertaalde die binnen leer- en ontwikkelactiviteiten.  En die deel ik graag met jou.  Daarenboven – goed nieuws- de tools die ik aanreik zijn gratis of goedkoper dan een pakje friet. Voilà, een vroege kerstcadeau :) Benieuwd naar toffe tools en vertelvormen?


Infographics

Eigen materiaal SoWeGrow

Een infographic laat je toe om data en boodschap op een te duidelijke en visueel aantrekkelijke manier te  visualiseren.  Ik maak er soms ‘debriefs’ voor meetings mee of stel er processen op een creatieve manier in voor. Er zijn verschillende programma’s beschikbaar. Ikzelf gebruik hiervoor Piktochart. Je kan een gratis account aanmaken, waarbij je je al goed uit de slag kan trekken.  Mits betaling krijg je toegang tot meer toeters en bellen, maar met de gratis versie kom je al een heel eind.Bewegende beeldenJe kan de  aandacht naar je boodschap ook trekken door bewegende beelden te gebruiken. Met een iPad en een gratis app ben je vertrokken voor uren interactief filmplezier. Ook iMovie biedt heel wat mogelijkheden.  Wist je dat je via power point , Canva of keynote slides kan converteren in filmpjes?  Gratis en voor niets.  

Strips

Eigen materiaal SoWeGrow

Trekken strips je aandacht? Er zijn verschillende apps in de iTunes store die je toelaten fotos of prenten te ‘verstrippen’. Ze werken drempelverlagend en trekken spontaan de aandacht. Ik gebruik ze wel eens om materie die op het eerste zicht saai of zwaar lijkt toegankelijker te maken voor je publiek. In power point kan je ook strips maken.  Wel eerst goed nadenken over je verhaal en scenario.

Visual harvesting

Bron: www.levensloopbaan.be/

Eerder deze maand volgde ik een driedaagse ‘visual harvesting( bij Martine Vanremoortele.  Synoniemen voor visual harvesting zijn wel eens ‘sketchnoting’, ‘conference mapping, graphic recording’ of ‘visueel translation’.  Een boodschap wordt visueel ondersteund door tekeningen.  Ze werken positief op de groepsdynamiek, betrokkenheid en ownership van de deelnemers.  Ze gaan van een eenvoudige visualisatie van bijvoorbeeld de meeting-agenda tot en met complexe strategische dagen voor de directie. Naast papieren versies, zijn heel wat (gratis) apps ter beschikking om digitaal te werken. Je moet heus géén tekentalent zijn om hiermee aan de slag te gaan. Oefening baart kunst. Ik ben actief fan!


Tot slot nog een folieke om af te sluiten : Nutshell. Alweer een gratis app waarmee je aan de hand van 3 fotos een mooie story via een  filmpje kan maken.  Geen diepe content hier, wel tof om teasers mee te maken.  Ik maak ineens van de gelegenheid gebruik om jou een fijne Kerst toe te wensen en een leerrijk 2016! (het geluid liet ik achterwege-de pluim voor het  tekentalent gaat naar mijn dochters)​

Voila, enkele héél concrete tips en tools die jouw leertrajecten of vergaderingen aantrekkelijker maken. Wedden dat je deelnemers meer betrokken en aangenaam verrast zullen zijn?

Ik hoop van  jou echo’s terug te krijgen. Was dit nuttig? Wat zijn jouw kleine of grote tips? 
Deel ze ! “Working out Loud” heet dat dan.

​Geniet van de eindejaarsperiode!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hungry for more?

Honger is niet plezant. Tijd om daar iets aan te doen. Schrijf in op de nieuwsbrief en voed je brein met smaakvolle updates.