''

Schrijf je nu in voor de blended workshop ‘psychologische veiligheid, het zit ‘m in de details‘. Max 5 deelnemers, wees dus snel.

Ga terug naar overzicht

Synchroon en Asynchroon leren: een schoon huwelijk?

Sinds de coronacrisis kreeg ook online leren eindelijk een boost. Maar een klassikale opleiding omzetten naar een ZOOM sessie of eLearning module is niet altijd een goed idee. Ik denk dat we dat allemaal hebben ondervonden ondertussen; Maar hoe zit het dan met (de combo) synchroon en asynchroon leren?

First things first: waar hebben we het eigenlijk over? 

Ik zie best wel wat verwarring ontstaan bij de begrippen. We spreken over synchroon leren als er sprake is van een live- ontmoeting tussen facilitator en deelnemer op hetzelfde moment. Dit kan online of offline gebeuren. Denk aan live webinars of fysieke bijeenkomsten op kantoor. Bij asynchroon leren gaan deelnemers zelfstandig aan de slag. Ze bepalen zelf het tempo, de plaats en het tijdstip wanneer ze leren. eLearning modules volgen, podcasts beluisteren, een papieren boek of webartikels lezen zijn enkele voorbeelden. Ook bij asynchroon leren kan de trainer feedback geven, maar dan uitgesteld.(net zoals je een email later beantwoordt)

Een medaille met twee kanten

Leren vraagt een mentale inspanning waarbij we nieuwe inzichten integreren met wat we al kennen. We leggen dus een extra stukje aan onze mentale puzzel. Nieuwe informatie een plek geven, vraagt tijd en hersencapaciteit. Zonder diepgaande verwerking leren we niet. We never said it would be easy…

De troeven van asynchroon leren

Door asyschroon leerinhoud aan te bieden, nemen mensen de tijd die ze nodig hebben om de informatie te verwerken. En de ene heeft meer tijd nodig dan de andere. Tijdens live-interventies bepaalt de trainer of groep het tempo. Is het tempo te snel, missen we het aha-moment, gaan we stressen, frustreren en gaat de leeropbrengst naar beneden. Gaat het te traag, dan haken we ook af. (ja, het is allemaal niet zo simpel :) )Een andere sterkte van asynchroon leren is flexibiliteit.

De pro’s van synchroon leren

Synchroon leren heeft als voordeel dat vragen onmiddellijk beantwoord worden, er feedback wordt gegeven en deelnemers van elkaar leren. Denk maar aan een rollenspel, een goeie discussie of collectieve reflectiemomenten. Deze acties vullen het leerproces aan en helpen deelnemers de vertaalslag te maken van de theorie naar de praktijk. Het helpt hen zich voor te bereiden voor de leertransfert eens terug op de werkplek. Oh ja, tot slot gaat deze leervorm ook sociale isolatie tegen.

De voordelen van synchroon leren vangen de nadelen van asynchroon leren op. Een zorgvuldig uitgekiemde blend maakt daarom hét verschil

Eigenlijk….is ’t schoon huwelijk tussen die twee!

De voordelen van synchroon vangen de nadelen van asynchroon op en omgekeerd. Een zorgvuldig uitgekiemde blend maakt daarom het verschil. Net zoals je lekkere cocktail saus maakt met een mix van mayo en ketchup (😉 aha, vandaar de foto van dit blogbericht)

Een groot deel van opleidingen kunnen asynchroon zijn. Naast flexibiliteit is het vanuit neurologisch perspectief slim om nieuwe kennis op een rustig tempo een plek te geven in ons brein. Zo voorkom je cognitive overload. Dus….als je een fysieke training organiseert….bekijk dan eerst even of deze je doelstellingen wel ondersteunt.

Synchrone leermomenten zijn even noodzakelijk. De onmiddellijke aanspreekbaarheid tegenover een expert of trainer, feedback, antwoorden op vragen, samenwerking en betrokkenheid laten reflectie toe. 

Denk dus altijd goed na op welke manier je je learning design opbouwt.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hungry for more?

Honger is niet plezant. Tijd om daar iets aan te doen. Schrijf in op de nieuwsbrief en voed je brein met smaakvolle updates.